Suomen mediataiteen aikajana 2010-luku

Varhaisvaiheet | 1920–1950-luvut | 1960-luku | 1970-luku |
1980-luku | 1990-luku | 2000-luku | 2010-luku

2010-luku

Mediataiteen kentällä toimii Suomessa jo yli tuhat tekijää, ja eri alojen taiteilijat käyttävät mediataiteen menetelmiä teoksissaan. Mediataiteen järjestöt ja festivaalit ylläpitävät moninaista mediataidetta, ja Suomen Mediataideverkosto edistää alan keskinäistä yhteistyötä ja kulttuuripolitiikkaa. Biotaide vakiintuu, ja mediataide tulee osaksi julkista tilaa kaupunkitilan media- ja valofestivaalien myötä. Mediataiteen soveltava käyttö kasvaa olennaiseksi osaksi musiikkiesityksiä, tanssia ja teatteria – sekä rakennushankkeita ja mediakasvatusta. Suomalainen mediataide tulee vahvasti esille Venetsian biennaalissa ja menestyy EU-hankkeissa. Myös kotimainen näkyvyys kasvaa museoissa ja gallerioissa ympäri Suomen, ja teosten levitys siirtyy verkkoon. Mediataideverkosto tilastoi alan tuloksia ja vaikuttaa kulttuuripolitiikkaan. Mediataiteen valtavirtaistuessa osana nykytaidetta vr:n, tekoälyn ja kryptografian uudet teknologiat tulevat saavutettavaksi taiteilijoiden kokeiluille.

2010

  • Lauri Astalan näyttely Helsingin kaupungin taidemuseossa Meilahdessa. Mukana mm. Pieni spektaakkeli -teossarja (2003–05).
  • Pekka Sassin installaatio- ja ääniteos Sisäinen lähiö saa Osnabrückin EMAF-festivaalin pääpalkinnon.
  • Heart Chamber Orchestra, Erich Bergerin ja Peter Vatevan teos jossa muusikkojen sydämenlyönnit ohjaavat sävellystä ja visualisaatiota algoritmin välityksellä. Esitykset Pixelache Helsinki- ja Sao Paulon FILE -festivaaleilla.
  • Tellervo Kalleisen ja Oliver Kochta-Kalleisen näyttely Ars Electronica-keskuksessa.
  • AAVE festivaali (Alternative Audio Visual Event) kokeellisen elokuvan ja taiteen tapahtuma järjestetään Helsingissä vuoteen 2018 taiteellisena johtajanaan Kari Yli-Annala.
  • Jari Haanperä ja Mirka Flander avaavat Suomesta-gallerian Berliinin Potsdamer Strassella. Galleria esittelee suomalaisten nykytaiteiljoiden työtä vuoteen 2015.
  • Ensimmäinen Puhekaraoke järjestetään Hämeenlinnan taidemuseossa. Speech Karaoke Action Group -taiteilijaryhmä jatkaa toimintaa tapahtumia 2020-luvulle.
  • Charles Sandisonille Ars Fennica -palkinto 2010. Ars Fennica -palkittuja mediataiteilijoita 2010-luvulla ovat Anssi Kasitonni (2011), Tellervo ja Oliver Kochta-Kalleinen (2014) ja Mika Taanila (2015).
  • Media Facades Festival käynnistyy Helsingin juhlaviikkojen kumppanifestivaalina Taiteiden yönä. M-cultin tuottama festivaali esittää kotimaisia ja kansainvälisiä mediateoksia Helsingin ja Euroopan kaupunkitiloissa vuoteen 2015.
  • AV-arkin verkkopalvelussa mahdollistuu täysipitkien teosten esikatselu kotimaisille ja kansainvälisille kuraattoreille. Mediataiteen jakelutoiminta siirtyy verkkoon.
  • Valokuva- ja mediataideyhdistys Valmed ry perustetaan Kuopiossa.
  • Helsinki Hacklab ry perustetaan, yhteisö avaa hackerspace-työtilan Vallilan teollisuusalueelle.
  • AV-arkin Mediataide kasvattaa! -verkkopalvelu hyödyntää mediataidetta mediakasvatuksen oppimateriaaleina. Uusia teoksiin perustuvia oppimateriaaleja julkaistaan vuoteen 2021.
  • Helsingin kauppakorkeakoulu, Taideteollinen korkeakoulu ja Teknillinen korkeakoulu yhdistyvät uudeksi Aalto-yliopistoksi 1.1.2010 alkaen.

2011

  • Vesa-Pekka Rannikon arkkitehtoniset tilatutkielmat Venetsian biennaalissa.
  • Pilvi Takalalle suurin nuorille taiteilijoille suunnattu Prix de Rome -palkinto Alankomaissa Euroopan parlamenttiin tehtävästä interventiosta. 
  • Säveltäjien, muusikoiden ja videotaiteilijoiden yhteistyö, IRKI – kolme ääninäkyä -teossarja (tuotanto Poike ry / Tuuli Penttinen-Lampisuo) esitetään Sibelius-museossa ja Porin taidemuseossa osana Turku 2011 kulttuuripääkaupunkivuoden ohjelmaa. 
  • Biotaiteen seura järjestää ensimmäisen taiteen ja tieteen Field Notes -kenttälaboratorion Kilpisjärvellä. Työstä julkaistaan teos Field_Notes – From Landscape to Laboratory vuonna 2013.
  • Aquatrio aloittaa toiminnan. Marianne Decoster-Taivalkoski, Alejandro Olarte ja Alejandro Montes de Oca sekoittavat esityksissään elektronisia, synteettisiä ja realistisia vesiääniä.
  • Äänitaidegalleria Akusmata perustetaan.
  • Erkki Huhtamon ja Jussi Parikan toimittama Media Archaeology: Approaches, Applications, and Implications esittelee media-arkeologisen tutkimuksen suuntauksia.

2012

  • AV-arkki käynnistää vuoteen 2016 jatkuvan yhteistyön Moving Image Art Fairin kanssa. Anssi Kasitonnin, Heta Kuchkan, Sini Pelkin, Maija Blåfieldin, Milja Viidan, Tellervo Kalleisen ja Oliver Kochta-Kalleisen teoksia esitetään taidemessuilla Lontoossa ja New Yorkissa. 
  • Forum Box avaa uuden mediataiteen Mediaboxi-tilan yhteistyössä AV-arkin kanssa. Näyttelytila ja laitteiston käyttö on taiteilijoille ilmaista. Ohjelmistossa painotetaan ajankohtaisia teoksia, joilla ei ole vielä ollut ensiesitystä kotimaassa.
  • Mika Taanila ja Erkki Kurenniemi Kasselin Documentassa; Pilvi Takalan The Trainee New Museumin Ungovernables -Trienniaalissa, New York.
  • Timo Wrightin ja Matti Niinimäen Race Code kyseenalaistaa kasvontunnistuksen ja rotuerottelun yhteyksiä. Installaatio järjestää osallistujien kasvokuvat algoritmin perusteella.
  • Marita Liulia Aalto-yliopiston residenssitaiteilijana. Residenssissä syntyvät tanssia ja teknologiaa yhdistävät teokset Jumalattaren paluu (2012) sekä Swan Song (2014).
  • Tuomas A. Laitinen valitaan Flow-festivaalin vuoden kuvataiteilijaksi. Festivaali esittelee tämän jälkeen säännöllisesti mediataidetta ohjelmistossaan.
  • Suohpanterror-ryhmä aloittaa toimintansa. Ryhmä julkaisee kampanjoita saamelaisten ja alkuperäiskansojen oikeuksista ja tekee interventioita julkiseen tilaan.
  • Biofilia – Base for Biological Arts perustetaan Aalto-yliopistoon ARTSin yhteyteen.
  • Käsityökoulu Robotti perustetaan. Tavoite on edistää lasten ja nuorten ymmärrystä elektronista ja ohjelmoitua ympäristöä kohtaan ja kannustaa ottamaan se haltuun rohkeasti ja luovasti.
  • Jussi Parikka julkaisee kirjan What is Media Archaeology? (Polity Press, UK).

2013

  • Jan Ijäksen Two Islands Tribecan elokuvafestivaalilla New Yorkissa
  • Salla Tykän Giant saa Rotterdamin elokuvajuhlien lyhytelokuvasarjan pääpalkinnon.
  • Tülay Schakirin Hyvä valo, paha valo Valon Voimat -festivaalilla perustuu tutkimukseen valon ja vaaran kokemuksista kaupunkitilassa.
  • Mediataiteen nousu Venetsian biennaaliin alkaa: Terike Haapoja ja Antti Laitinen 2013, IC-98 2015, Erkka Nissinen ja Nathaniel Mellors 2017, Miracle Workers Collective 2019, Pilvi Takala 2022.
  • Jaakko Pallasvuon ja Kaino Wennerstrandin (ent. Kimmo Modig) videoteos Suomen Paviljonki parodioi kansallisten näyttelykonseptien ideologiaa.
  • Eija-Liisa Ahtilan Rinnakkaiset maailmat -näyttely Tukholman Moderna museetissa ja Kiasmassa (2013) tuo esiin taiteilijan lajienvälisyyttä pohtivia uusia teoksia, kuten Marian ilmestys (2010) ja Vaakasuora (2011)
  • FixC-osuuskunta perustaa suomalaisen sähköisen taiteen VILKE-kokoelman – näyttely Vilkettä ja tajunnanvirtaa Keravan Sinkka-taidemuseossa.
  • Titanikin taiteilijaresidenssiohjelma jatkuu äänitaidepainotuksella.
  • Pixelache aloittaa kierrätyksen, uusiokäytön ja laitekorjauksen Trashlab-työpajat.
  • Erkki Huhtamon Illusion in Motion -teos (MIT Press) kartoittaa panoraaman ja varhaisten spektaakkelitekniikoiden kulttuurihistoriaa.
  • Pilvi Takalalle Emdash Award -palkinto, jonka Takala käyttää kutsumalla 8–12-vuotiaat lapset päättämään sen käyttötarkoituksesta.
  • Kuvataideakatemia, Sibelius-Akatemia ja Teatterikorkeakoulu yhdistyvät uudeksi Taideyliopistoksi.
  • Taiteen edistämiskeskuksessa (Taike) Mediataiteen rahoitusta jakaa Valtion media-, sarjakuva- ja kuvitustaiteen toimikunta.

2014

  • Axel Straschnoyn ohjaama planetaarioelokuva Kilpisjärvellä palkitaan kansainvälisessä Edith-Russ-Haus Awards for Emerging Media Artists -kilpailussa ja saa kunniamaininnan Jena FullDome -festivaalilla. Ensi-iltansa elokuva sai Heureka-tiedekeskuksen planetaariossa 2012.
  • Jari Haanperän FYR, yli kahdesta sadasta myrskylyhdystä ja lampuista koostuva valoteos LUX Helsinki -festivaalilla.
  • Suomalaista nykytaidetta esitellään laajasti Arco Madrid -taidemessuilla. #FocusFinland -ohjelmistossa on mm. Heta Kuchkan ja IC-98:n teoksia. AV-arkki esittää Hannu Karjalaisen teoksia Callao-aukion mainosnäytöillä.
  • FixC avaa teksti-tv-taiteen museon yhteistyössä YLEn kanssa.
  • Polarized Vision -festivaali Rovaniemellä esittelee pohjoista elokuvaa ja mediataidetta sekä Barentsin alueen elokuvaa. Tapahtuman järjestää Magneetti ry yhteistyössä Lapin yliopiston kanssa.
  • Camp Pixelache Helsingin Vartiosaaressa keskittyy commons-kulttuuriin.
  • Ääni, kuva, kokemus -näyttely Wäinö Aaltosen museossa tutkii moniaistisuutta. Taiteilijoina mm. IC-98, Merja Nieminen & James Andean ja Hans Rosenström.
  • Pohjoismainen kulttuurirahasto myöntää 400 000 euron apurahan Biotaiteen seuran Hybrid Matters -projektille, joka tarkastelee digitaalisen, teknisen ja elollisen yhteensulautumista.
  • MUU ry avaa äänitaiteen pankin verkossa.
  • Live Herring käynnistää Mediataide kartalle -hankkeen. Läänintaiteilija Soile Ollikaisen koordinoima hanke pyrkii parantamaan mediataiteen näkyvyyttä ja esitysmahdollisuuksia myös suurten kaupunkien ulkopuolella.
  • Suomen Mediataideverkoston kannanotto mediataiteen määrärahojen ja toimikuntarakenteen kehittämiseksi esittää omaa toimikuntaa mediataiteelle ja muistuttaa, että alalle suunnattu budjettirahoitus on vain 8 promillea (0,08%) elokuvakulttuurin edistämiseen osoitetuista varoista.
  • Mediataiteen päivä järjestetään Taiteen edistämiskeskuksen ja Mediataideverkoston yhteistyönä. Ohjelmassa verkoston jäsenten kokoama Suomalaisen mediataiteen kokonaiskuva – toiminta, tulokset ja rahoitus.

2015

  • AV-arkki, Sinne, SIC ja Helsinki Contemporary osallistuvat New Yorkin Moving Image Art Fair -messuille suomalaista mediataidetta esittelevään focus-ohjelmistoon. Mukana teoksia taiteilijoilta IC-98, Pink Twins, Tuomas A. Laitinen ja Timo Vaittinen.
  • Helena Hietasen ja Jaakko Niemelän Chaos & Beauty -näyttely Helsingin Taidehallissa luo katsauksen tekijöiden valotaiteeseen installaatioiden ja julkisten teosten dokumentoinnin keinoin.
  • Antti Tenetzin Tracing (Jälestää) kartoittaa eläinten liikettä ja ihmisten ympäristöönsä jättämiä jälkiä visualisoimalla gps-dataa. Installaatio osallistuu Tate Modern -museon Who are We -projektiin 2017.
  • Helinä Hukkataipaleen Metsämartta-videoperformanssi on osa valokuva- ja videosarjaa Ensin on oltava Martta.
  • Jani Leinosen retrospektiivi Tottelemattomuuskoulu Kiasmassa.
  • VAFT Video Art Festival Turku järjestetään ensi kertaa.
  • AV-arkki toteuttaa mediataiteen pitkäaikaisarkistoinnin edistämishankkeen yhteistyössä Suomen Mediataideverkoston jäsenjärjestöjen kanssa. Hanke tuottaa strategiadokumentin ja seminaarin tilallisen ja tapahtumallisen mediataiteen dokumentoinnista. AV-arkki ja KAVI aloittavat yhteistyön lineaarisen audiovisuaalisen mediataiteen pitkäaikaistallentamiseksi 2016.
  • Taiteen edistämiskeskuksen uusi audiovisuaalinen taidetoimikunta jakaa ensimmäiset avustukset ja apurahat. Vertaisarvioinnista vastaavat toimikunnan elokuvataidejaosto, mediataidejaosto sekä valo- ja äänitaidejaosto.

2016

  • Anna Estarriolan näyttelyt Forum Boxissa ja Galerie Anhavassa (2017).
  • Lönnströmin taidemuseo Raumalla avaa nykytaideprojektien sarjan myöntämällä 100.000 € budjetin IC-98:n teokselle Khronoksen talo. Seuraavia palkintoja myönnetään mediataiteilijoille Jani Ruscica (2017), Tellervo Kalleinen ja Oliver Kochta-Kalleinen (2018), Nastja Säde Rönkkö (2021) ja Milja Viita (2022).
  • Life Aquatic -ryhmän ensimmäinen vedenalainen taidehanke Rauman uimahallissa yhdistelee valo-, ääni- ja veistostaidetta elektroniseen musiikkiin ja tilasuunnitteluun.
  • Ensimmäiset läänintaiteilijat biotaiteelle (Antti Tenetz) ja valotaiteelle (Leevi Lehtinen).
  • Mediataide saa ensi kerran oman budjettirivin valtion talousarviossa. Taidehallinnon uusjaon myötä budjettirivi katoaa parin vuoden päästä.

2017

  • Grönlund & Nisunen taiteilijaduon Grey Area -retrospektiivi, Helsingin Taidehalli ja Zagrebin Museum of Contemporary Art, Kriittinen taso -installaatio Flash1-valotaidebiennaalissa.
  • Kaino Wennerstrand kehittää multimediateoksen yhdessä LGBTQ-nuorten kanssa FACT Liverpoolissa osana eurooppalaista EMARE-residenssiverkostoa.
  • Liitos-näyttely Oulun taidemuseossa tarkastelee luontoa uudessa valossa. Biotaiteen seuran tuottaman näyttelyn taiteilijoita ovat mm. Pekka & Teija Isorättyä, Antero Kare, Mia Mäkelä, Kira O’Reilly, Anu Osva, Johanna Rotko sekä Leena Valkeapää ja Oula A. Valkeapää.
  • Juha van Ingenin 1000 vuotta pyörivä gif-animaatio As Long As Possible (ASLAP) hankitaan Kiasman kokoelmiin.
  • Nykytaiteen museo Kiasman ARS17 Hello World! on kansainvälinen nykytaiteen suurnäyttely, jonka teemana on taide internetin jälkeen. Tuomas A. Laitisen AVEK-yhteistuotantorahoituksella syntyneen Receptor-installaation lisäksi mukana on mm. Reija Meriläisen Survivor-peliteos sekä Nastja Säde Rönkön (LaBeouf, Rönkkö & Turner) verkkoläsnäoloa purkava #alonetogether. Näyttelyn yhteydessä avautuu Kiasman verkkotaiteen kokoelma.
  • Nordisk Panoramassa Jonna Kinan teokselle Arr. for a Scene pohjoismainen lyhytelokuvapalkinto ja Mika Taanilan kuratoima kooste suomalaista kokeellista elokuvaa. Reykjavikin elokuvafestivaalilla laaja Pasi “Sleeping” Myllymäki -retrospektiivi.
  • Pink Twinsin Parametronomicon (2014) avaa Suomen ensimmäisen 4K-tekniikkaa ja immersiivistä 3D-monikanavaääntä käyttävän mediatilan Emma-museossa.
  • Suomen valotaiteen seura FLASH perustetaan 7.1.2017. Yhdistys järjestää ensimmäisen valotaiteen biennaalin Suomenlinnassa.
  • AVEK juhlii 30-vuotista toimintaansa elokuvakoostein ja avaa mediataiteen tuotantoyhtiöitä tukevan Mediarata-tukimuodon. 30 vuoden aikana AVEK on tukenut yli 2000 lyhytelokuva- ja mediateoksen tuotantoa.

2018

  • Adel Abidinin History Wipes -näyttely Ateneumissa käsittelee historian kipupisteitä. Installaatiot ovat vuorovaikutuksessa kansallisen taidemuseon arkkitehtuurin kanssa.
  • Marja Helanderin Maan sisässä linnut saa Risto Jarva -palkinnon ja valitaan Sundance-elokuvafestivaalille. Sami van Ingenin Polte ensi-iltassa Rotterdamin elokuvajuhlilla, esityksiä kymmenillä festivaaleilla.
  • Koneälypuolueen perustava kokous -taidetapahtuma Mad Housen ohjelmistossa, työryhmä Sami Henrik Haapala, Kaisa Kemikoski, Paula Lehtonen ja Aku Meriläinen.
  • Petri Kuljuntaustan Tempus (100:lle kellolle), pysyvä ääni-installaatio avataan Musiikkitalossa. 
  • MUU ry viettää 30-vuotisjuhliaan Kansallisteatterin lavaklubilla.
  • M-cult mukaan arvostettuun European Media Art Platform -residenssiverkostoon.
  • Uuden Amox Rex -museon avaa japanilaisen TeamLabin laaja immersiivinen teoskokonaisuus.
  • Salla Tykkä pitää Taiken taideparlamentti -tapahtumassa puheenvuoron, joka herättää keskustelua kuvataiteen ja mediataiteen rahoituksesta ja taiteilijoiden asemasta.
  • AV-arkin ja Amos Rexin festivaali Rex Fest esittää uusinta mediataidetta valkokankaalla ja liveteoksina. 
  • AV-arkki, Kiasma ja Helsingin kaupunginorkesteri aloittavat Visuaalinen alkusoitto -mediataidesarjan Musiikkitalon mediaseinällä.
  • Suomen avantgarden ja modernismin seura FAM perustetaan Irmeli Hautamäen johdolla. Tieteellinen seura julkaisee Avantgarde Suomessa -antologian 2021.
  • Frame julkaisee raportin Uuden etsijä, rajojen rikkoja – Selvitys suomalaisen mediataiteen menestyksen edellytyksistä.

2019

  • Milja Viidan Eläinsilta U-3033 voittaa Risto Jarva -palkinnon Tampereen elokuvajuhlilla. Viita ja Pilvi Takala Hot Docs -festivaalilla Torontossa. 
  • Maija Blåfieldin Tuhoutumisesta ja säilyttämisestä voittaa Ann Arbor -festivaalin pääpalkinnon.
  • Salla Tykän retrospektiivi Wäinö Aaltosen museossa, pääosassa uusi elokuvainstallaatio Untitled (White – Alps).
  • Hans Rosenströmin näyttely No Land is an Island Kuntsin taidemuseossa Vaasassa. Näyttelyn videoteokset, valokuvat ja fotogrammit pohtivat ihmisen ja ympäristön yhteenkietoutumista.
  • Jaakko Pallasvuon ja Anni Puolakan Sacre-trilogia (2015–2019) esitetään Kiasman teatterissa Taiteiden yönä.
  • Erich Berger valitaan CERNin (European Organization for Nuclear Research) taiteilijaresidenssiin projektillaan Spectral Landscapes.
  • Finnish Sound Art -esitys New Yorkin Avery Fisher Centerissä, taiteilijoinaan Lora Dimova, Tuukka Haapakorpi, Jarmo Huhta, Anssi Laiho ja Marko Timlin.
  • Keskustakirjasto Oodi avataan Helsingissä ja siitä tulee tärkeä esitysympäristö mediataiteelle. Ensimmäisiä suurempia näyttelyjä ovat Suomen New Yorkin kulttuuri-instituutin kirjaston älyjä luotaava Alien Intelligences (Samir Bhowmik, Tuomas A. Laitinen, Jenna Sutela) ja M-cultin internet-vaikuttamista käsittelevä Network Effects.
  • Mediataideverkosto toteuttaa alan määrittelyä, käytäntöjä ja rahoitusta käsittelevän Media Art Agenda 2030 -työpajasarjan yhteistyössä Frame Contemporary Art Finlandin kanssa.
  • Mediataiteen historiahanke MEHIn suunnittelu käynnistyy.

Varhaisvaiheet | 1920–1950-luvut | 1960-luku | 1970-luku |
1980-luku | 1990-luku | 2000-luku | 2010-luku


MEHI-hankkeen tunnuksessa tekstin alla on Tuomo Tammenpään suunnittelema digitaalinen siveltimenveto.

Suomen mediataiteen aikajana ilmestyi Suomalaisen mediataiteen ensimmäinen vuosisata -antologiassa, joka toteutettiin osana MEHI – Mediataiteen historia Suomessa -hanketta. Aikajanan toimittivat Petri Kuljuntausta, Perttu Rastas ja Minna Tarkka. MEHI-hanketta rahoittivat AVEK, Koneen Säätiö, opetus- ja kulttuuriministeriö, Oskar Öflundin säätiö, Suomen Kulttuurirahasto ja Svenska kulturfonden.

Mediataideverkoston rahoittajat.

Suomen Mediataideverkoston johtamaan MEHI – Mediataiteen historia Suomessa -hankekonsortioon 2021–2023 kuuluivat AV-arkki ry, Mediakulttuuriyhdistys M-cult ry, MUU ry, Poike Productio Oy, Suomen biotaiteen seura ry ja Suomen valotaiteen seura FLASH ry.

MEHI-konsortion logot.