Den finländska mediekonstens tidslinje – 2010-talet

Tidiga skeden | 1920–1950-talen | 1960-talet | 1970-talet |
1980-talet | 1990-talet | 2000-talet | 2010-talet

2010-talet

Det finns redan över tusen aktörer på mediekonstens område i Finland, och konstnärer från olika konstområden använder mediekonstens metoder i sina verk. Mediekonstorganisationerna och -festivalerna upprätthåller ett mångsidigt utbud av mediekonst, och Nätverket för mediakonst främjar samarbetet och kulturpolitiken inom branschen. Biokonsten blir etablerad, och i och med medie- och ljusfestivalerna i stadsrummet blir mediekonsten en del av det offentliga rummet. Tillämpad användning av mediekonst blir en integrerad del av musikföreställningar, dans och teater – liksom byggprojekt och mediefostran. Finländsk mediekonst får en framträdande roll vid Venedigbiennalen och har framgång i EU-projekt. Också den inhemska synligheten ökar i museer och gallerier runtom i Finland, och förmedlingen av verk flyttar ut på nätet. Nätverket för mediakonst för statistik över branschens resultat och påverkar kulturpolitiken. I takt med att mediekonst blir mainstream och en del av samtidskonsten kommer ny teknik inom VR, AI och kryptografi att bli tillgänglig för konstnärer att pröva.

2010

  • Lauri Astalas utställning i Helsingfors stads konstmuseum i Mejlans. Där kan bland annat se verkserien Pieni spektaakkeli (2003–05).
  • Pekka Sassis installations- och ljudkonstverk Sisäinen lähiö får första pris vid festivalen EMAF i Osnabrück.
  • Heart Chamber Orchestra, Erich Bergers och Peter Vatevas verk där musikernas hjärtslag styr kompositionen och visualiseringen via en algoritm. Föreställningar på Pixelache i Helsingfors och festivalen FILE i Sao Paulo.
  • Tellervo Kalleinens och Oliver Kochta-Kalleinens utställning i Ars Electronica-centret.
  • Den experimentella film- och konstfestivalen AAVE (Alternative Audio Visual Event) ordnas i Helsingfors till år 2018 med Kari Yli-Annala som konstnärlig ledare.
  • Jari Haanperä och Mirka Flander öppnar galleriet Suomesta vid Potsdamer Strasse i Berlin. Till år 2015 visar galleriet verk av finländska moderna konstnärer.
  • Den första Talkaraoken arrangeras i Tavastehus konstmuseum. Konstnärsgruppen Speech Karaoke Action Group fortsätter verksamheten in på 2020-talet.
  • Charles Sandison får Ars Fennica-priset 2010. Följande mediekonstnärer har fått Ars Fennica-priset på 2010-talet: Anssi Kasitonni (2011) Tellervo och Oliver Kochta-Kalleinen (2014) och Mika Taanila (2015).
  • Media Facades Festival inleds som Helsingfors festspels partnerfestival på Konstens natt. Festivalen som produceras av M-cult presenterar mediekonstverk från Finland och andra länder i helsingforsiska och europeiska stadsrum till år 2015.
  • Det blir möjligt för kuratorer från Finland och andra länder att se fullängdsverk i förväg på AV-arkkis webbtjänst. Förmedlingen av mediekonst flyttar ut på nätet.
  • Foto- och mediekonstföreningen Valmed ry grundas i Kuopio.
  • Helsinki Hacklab ry grundas, sammanslutningen öppnar ett hackerspace i industriområdet i Vallgård.
  • AV-arkkis sajt Mediekonst fostrar! använder mediekonst som läromedel i mediefostran. Nya läromedel baserade på konstverk ges ut fram till 2021. Helsingin kauppakorkeakoulu, Konstindustriella högskolan och Tekniska högskolan går samman och blir det nya Aalto-universitetet från och med 1.1.2010.

2011

  • Vesa-Pekka Rannikkos arkitektoniska rumsstudier visas på Venedigbiennalen.
  • Pilvi Takala vinner Prix de Rome, Nederländernas största pris för unga konstnärer, för sin intervention i Europaparlamentet. 
  • Ett samarbete mellan kompositörer, musiker och videokonstnärer, verkserien IRKI – kolme ääninäkyä (produktion Poike ry / Tuuli Penttinen-Lampisuo) uppförs i Sibeliusmuseet och i Björneborgs konstmuseum och ingår i programmet under Åbos kulturhuvudstadsår 2011. 
  • Föreningen för biokonst arrangerar det första fältlaboratoriet för konst och vetenskap, Field Notes i Kilpisjärvi. År 2013 publiceras en bok om arbetet där, Field_Notes – From Landscape to Laboratory.
  • Aquatrio inleder sin verksamhet. I sina framföranden blandar Marianne Decoster-Taivalkoski, Alejandro Olarte och Alejandro Montes de Oca elektroniska, syntetiska och realistiska vattenljud.
  • Ljudkonstgalleriet Akusmata öppnar.
  • Boken Media Archaeology: Approaches, Applications, and Implications, redigerad av Erkki Huhtamo och Jussi Parikka presenterar trender inom mediearkeologisk forskning.

2012

  • AV-arkki inleder ett samarbete med Moving Image Art Fair som pågår till 2016. Verk av Anssi Kasitonni, Heta Kuchka, Sini Pelkki, Maija Blåfield, Milja Viita, Tellervo Kalleinen och Oliver Kochta-Kalleinen visas på konstmässor i London och New York. 
  • Forum Box öppnar ett nytt Mediabox-utrymme i samarbete med AV-arkki. Konstnärer får använda utställningsutrymmet och utrustningen utan kostnad. Programmet fokuserar på aktuella verk som ännu inte har uruppförts i hemlandet.
  • Mika Taanila och Erkki Kurenniemi på Documenta i Kassel; Pilvi Takalas The Trainee på triennalen The Ungovernables på New Museum, New York.
  • Timo Wrights och Matti Niinimäkis Race Code ifrågasätter sambandet mellan ansiktsigenkänning och rasåtskillnad. Installationen arrangerar bilderna av deltagarnas ansikten enligt en algoritm.
  • Marita Liulia är Aalto-universitetets residenskonstnär. Under residenstiden skapas verken Jumalattaren paluu (2012) och Swan Song (2014) som förenar dans och teknik.
  • Tuomas A. Laitinen utses till årets bildkonstnär på Flow-festivalen. Mediekonst kommer därefter regelbundet finnas på festivalens program.
  • Gruppen Suohpanterror inleder sin verksamhet. Gruppen startar kampanjer om samers och urfolks rättigheter och gör interventioner i det offentliga rummet.
  • Biofilia – Base for Biological Arts inrättas i anslutning till Aalto-universitetets ARTS.
  • Käsityökoulu Robotti grundas. Syftet är att främja barns och ungdomars insikter om den elektroniska och programmerade miljön och uppmuntra dem att modigt och kreativt ta den i besittning.
  • Jussi Parikka ger ut boken What is Media Archaeology? (Polity Press, UK).

2013

  • Jan Ijäs Two Islands Tribeca Film Festival i New York
  • Salla Tykkäs Giant får huvudpriset i kortfilmskategorin vid Rotterdams filmfestival.
  • Tülay Schakirs Hyvä valo, paha valo på festivalen Valon Voimat bygger på forskning om erfarenheter av ljus och fara i stadsrummet.
  • Mediekonsten börjar synas på Venedigbiennalen: Terike Haapoja och Antti Laitinen 2013, IC-98 2015, Erkka Nissinen och Nathaniel Mellors 2017, Miracle Workers Collective 2019, Pilvi Takala 2022.
  • Jaakko Pallasvuos och Kaino Wennerstrands (tidigare Kimmo Modig) videokonstverk Suomen Paviljonki parodierar de nationella utställningskonceptens ideologi.
  • Eija-Liisa Ahtilas utställning Parallella världar på Moderna museet i Stockholm och Kiasma (2013) visar konstverk som berör vår relation till andra arter, bland andra Marie bebådelse (2010) och Horisontal (2011)
  • Andelslaget FixC skapar samlingen VILKE med finländsk elektronisk konst – utställningen Vilkettä ja tajunnanvirtaa i konstmuseet Sinkka i Kervo.
  • Titaniks residensprogram för konstnärer fortsätter med betoning på ljudkonst.
  • Pixelache börjar med Trashlab-verkstäder om återvinning, återbruk och reparation av utrustning.
  • Erkki Huhtamos verk Illusion in Motion (MIT Press) kartlägger panoramats och de tidiga spektakelteknikernas kulturhistoria.
  • Pilvi Takala får priset Emdash Award, och hon bjuder in 8–12-åriga barn att bestämma hur det ska användas.
  • Bildkonstakademin, Sibeliusakademin och Teaterhögskolan går samman och blir det nya Konstuniversitetet.
  • Inom Centret för konstfrämjande (Taike) beslutar Statens medie-, serie- och illustrationskonstkommission om finansiering av mediekonst.

2014

  • Planetariumfilmen Kilpisjärvellä av Axel Straschnoy prisbelönas i den internationella tävlingen Edith-Russ-Haus Awards for Emerging Media Artists och får hedersomnämnande vid festivalen Jena FullDome. Filmen uruppförs i vetenskapscentret Heurekas planetarium 2012.
  • Jari Haanperäs FYR, ett ljusverk bestående av tvåhundra stormlyktor och lampor visas på festivalen LUX Helsinki.
  • Ett brett urval av finländsk samtidskonst presenteras vid konstmässan Arco Madrid. I programmet #FocusFinland visas bland annat verk av Heta Kuchka och IC-98. AV-arkki visar verk av Hannu Karjalainen på en reklamskärm vid Callao-torget.
  • FixC öppnar ett text-tv-konstmuseum i samarbete med YLE.
  • Festivalen Polarized Vision i Rovaniemi visar nordlig film och mediekonst samt film från Barentsområdet. Evenemanget arrangeras av Magneetti ry i samarbete med Lapplands universitet.
  • Camp Pixelache på Vårdö i Helsingfors fokuserar på commons-kulturen.
  • Utställningen Ljud, Bild, Upplevelse i Wäinö Aaltonens museum utforskar mångfalden. Konstnärer bl.a. IC-98, Merja Nieminen & James Andean och Hans Rosenström.
  • Nordisk Kulturfond beviljar ett stipendium på 400 000 euro till Föreningen för biokonst, för projektet Hybrid Matters som undersöker det digitalas, det tekniskas och det levandes sammansmältning.
  • MUU rf öppnar en ljudkonstbank på nätet.
  • Live Herring startar projektet Mediataide kartalle. Projektet som koordineras av länskonstnären Soile Ollikainen vill förbättra mediekonstens synlighet och förevisningsmöjligheter även utanför de stora städerna.
  • I ett ställningstagande för att utveckla mediekonstens anslag och kommittéstruktur föreslår Nätverket för mediakonst en separat kommitté för mediekonsten och påpekar att den budgetfinansiering som tilldelas sektorn utgör endast 8 promille (0,08%) av de medel som tilldelas främjandet av filmkultur.
  • Mediekonstens dag arrangeras i form av ett samarbete mellan Centret för konstfrämjande och Nätverket för mediakonst. I programmet Suomalaisen mediataiteen kokonaiskuva – toiminta, tulokset ja rahoitus, en helhetsbild av den finländska mediekonsten; verksamhet, resultat och finansiering, gjord av medlemmarna i nätverket

2015

  • AV-arkki, Sinne, SIC och Helsinki Contemporary deltar i ett focus-program om finländsk mediekonst på mässan Moving Image Art Fair i New York. Där visas verk av konstnärerna IC-98, Pink Twins, Tuomas A. Laitinen och Timo Vaittinen.
  • Helena Hietanens och Jaakko Niemeläs utställning Chaos & Beauty i Helsingfors Konsthall ger en översikt över konstnärernas ljuskonst genom dokumentation av installationer och offentliga verk.
  • Genom att visualisera gps-data kartlägger Antti Tenetz verk Tracing djurs rörelser och spår som människor lämnar i sin miljö. Installationen deltar i projektet Who are We i museet Tate Modern 2017.
  • Helinä Hukkataipales videoperformance Metsämartta ingår i foto- och videoserien Ensin on oltava Martta.
  • Jani Leinonens retrospektiv Olydnadsskolan i Kiasma.
  • VAFT Video Art Festival Turku arrangeras första gången.
  • I samarbete med medlemsorganisationerna i Nätverket för mediakonst genomför AV-arkki ett projekt för att främja långtidsarkivering av mediekonst. Projektet producerar ett strategidokument och ett seminarium om dokumentation av rumslig och händelsebaserad mediekonst. AV-arkki och KAVI inleder ett samarbete för långsiktigt bevarande av lineär audiovisuell mediekonst 2016.
  • Centret för konstfrämjandes nya kommission för audiovisuell konst delar ut de första bidragen och stipendierna. För den kollegiala granskningen ansvarar kommissionen filmkonstsektion, mediekonstsektion och ljus- och ljudkonstsektion.

2016

  • Anna Estarriolas utställningar i Forum Box och Galerie Anhava (2017).
  • Lönnströms konstmuseum i Raumo inleder en serie samtidskonstprojekt genom att bevilja en budget på 100,000 € för IC-98:s verk Khronos hus. Följande pris ges till mediekonstnärerna Jani Ruscica (2017), Tellervo Kalleinen och Oliver Kochta-Kalleinen (2018), Nastja Säde Rönkkö (2021) och Milja Viita (2022).
  • Gruppen Life Aquatics första konstprojekt under vatten i simhallen i Raumo kombinerar ljus-, ljud- och skulptur med elektronisk musik och rumsgestaltning.
  • De första länskonstnärerna för biokonst (Antti Tenetz) och ljuskonst (Leevi Lehtinen).
  • För första gången får mediekonsten en egen post i statsbudgeten. I och med omfördelningen av konstförvaltningen försvinner budgetposten ett par år senare.

2017

  • Konstnärsduon Grönlund & Nisunens retrospektiv Grey Area, Helsingfors Konsthall och Museum of Contemporary Art i Zagreb, installationen Kriittinen taso på ljuskonstbiennalen Flash1.
  • Kaino Wennerstrand utvecklar ett multimedieverk tillsammans med HBTQI-ungdomar på FACT Liverpool som är en del av det europeiska residensnätverket EMARE.
  • Utställningen Liitos på Uleåborgs konstmuseum granskar naturen i nytt ljus. Föreningen för biokonst har producerat utställningen och konstnärerna är bl.a. Pekka & Teija Isorättyä, Antero Kare, Mia Mäkelä, Kira O’Reilly, Anu Osva, Johanna Rotko samt Leena Valkeapää och Oula A. Valkeapää.
  • Juha van Ingens gif-animation As Long As Possible (ASLAP) som ska snurra i 1000 år anskaffas till Kiasmas samlingar.
  • Museet för nutidskonst Kiasmas stora internationella utställning över samtidskonsten, ARS17 Hello World! med tema konsten efter internet. Utöver Tuomas A. Laitinens installation Receptor som producerades med samfinansiering från AVEK deltar bl.a. Reija Meriläinens spelkonstverk Survivor och Nastja Säde Rönkkös (LaBeouf, Rönkkö & Turner) #alonetogether, ett verk där närvaron på nätet stängs av. I samband med utställningen öppnas Kiasmas samling av webbkonstverk.
  • På Nordisk Panorama Jonna Kinas verk Arr. for a Scene får priset för bästa nordiska kortfilm. Där visas också en sammanställning av finsk experimentell film, kuraterad av Mika Taanila.
  • En omfattande Pasi “Sleeping” Myllymäki-retrospektiv på filmfestivalen i Reykjavik.
  • EMMA öppnar Finlands första mediekonstutrymme med 4K-teknik och omslutande 3D-multikanalljud. Verket vid premiärvisningen är Pink Twins Parametronomicon (2014).
  • Föreningen för ljuskonst i Finland FLASH grundas 7.1.2017. Föreningen arrangerar den första ljuskonstbiennalen på Sveaborg.
  • AVEK firar sitt 30-årsjubileum med filmvisningar och lanserar Mediarata, ett stödsystem för produktionsföretag inom mediekonst. Under 30 år har AVEK beviljat understöd till produktion av 2000 kortfilmer och mediekonstverk.

2018

  • Adel Abidins utställning History Wipes på Ateneum behandlar historiska smärtpunkter. Installationerna samverkar med arkitekturen i nationalgalleriet.
  • Marja Helanders Maan sisässä linnut får Risto Jarva-priset och blir utvald till filmfestivalen Sundance. Sami van Ingens Polte har premiär på Rotterdams filmfestival och visas på tiotals festivaler.
  • Konstevenemanget Koneälypuolueen perustava kokous på Mad Houses program, arbetsgruppen består av Sami Henrik Haapala, Kaisa Kemikoski, Paula Lehtonen och Aku Meriläinen.
  • Petri Kuljuntaustas permanenta ljudinstallation Tempus (för 100 klockor) öppnas i Musikhuset. 
  • MUU rf firar sitt 30-årsjubileum på Nationalteaterns scenklubb.
  • M-cult ansluter sig till det prestigefyllda residensnätverket European Media Art Platform.
  • Det nya museet Amos Rex öppnar med en omfattande immersiva utställning av japanska TeamLab.
  • Under Taikes konstparlament håller Salla Tykkä ett anförande som väcker debatt om av bild- och mediekonstens finansiering och konstnärernas roll.
  • På AV-arkkis och Amos Rex festival Rex Fest visas den nyaste mediekonsten på filmduk och live. 
  • AV-arkki, Kiasma och Helsingin stadsorkester inleder mediekonstserien En visuell uvertyr på Musikhuset medievägg.
  • Finlands sällskap för avantgarde och modernism FAM grundas under ledning av Irmeli Hautamäki. Det vetenskapliga sällskapet ger ut antologin Avantgarde Suomessa 2021.
  • Frame publicerar rapporten Uuden etsijä, rajojen rikkoja – Selvitys suomalaisen mediataiteen menestyksen edellytyksistä.

2019

  • Milja Viitas Eläinsilta U-3033 får Risto Jarva-priset vid filmfestivalen i Tammerfors. Viita och Pilvi Takala medverkar i festivalen Hot Docs i Toronto. 
  • Maija Blåfields Tuhoutumisesta ja säilyttämisestä får huvudpriset vid festivalen i Ann Arbor.
  • Salla Tykkäs retrospektiv i Wäinö Aaltonens museum, filminstallationen Untitled (White – Alps) spelar huvudrollen.
  • Hans Rosenströms utställning No Land is an Island på Kuntsis museum för modern konst i Vasa. Videoverken, fotografierna och fotogrammen i utställningen reflekterar över den nära förbindelsen mellan människa och miljö.
  • Jaakko Pallasvuos och Anni Puolakkas trilogi Sacre (2015–2019) visas på Kiasmas teater på Konstens natt.
  • Med sitt projekt Spectral Landscapes väljs Erich Berger ut till CERN:s (European Organization for Nuclear Research) konstnärsresidens.
  • Finnish Sound Art uppträder på Avery Fisher Center i New York, medverkande konstnärer är Lora Dimova, Tuukka Haapakorpi, Jarmo Huhta, Anssi Laiho och Marko Timlin.
  • Centrumbiblioteket Ode öppnas i Helsingfors och blir en viktig arena för mediekonst. En av de första stora utställningarna är Alien Intelligences (Samir Bhowmik, Tuomas A. Laitinen, Jenna Sutela) som utforskar intelligenser och är skapad av biblioteket vid Finlands kulturinstitut i New York, och M-cults Network Effects som behandlar internetpåverkan.
  • I samarbete med Frame Contemporary Art Finland genomför Nätverket för mediakonst Media Art Agenda 2030, en serie verkstäder om branschens definition, praxis och finansiering.
  • Planeringen av projektet för Mediekonstens historia MEHI startar. 

Mediekonsthistoria i Finland,
under texten i MEHI-projektets logotyp finns ett digitalt penseldrag designat av Tuomo Tammenpää.

Den finländska mediekonstens tidslinje publicerades i antologin Suomalaisen mediataiteen ensimmäinen vuosisata, som kom till inom ramen för projektet MEHI – Mediekonstens historia i Finland. Tidslinjen redigerades av Petri Kuljuntausta, Perttu Rastas och Minna Tarkka. Den svenska översättningen är gjord av Malena Torvalds-Westerlund. Projektet MEHI finansierades av AVEK, Konestiftelsen, undervisnings- och kulturministeriet, Oskar Öflunds stiftelse, Suomen Kulttuurirahasto och Svenska kulturfonden.

Bidragsgivare.

I projektkonsortiet MEHI – Mediekonstens historia i Finland – 2021–2023 som leddes av Nätverket för mediakonst ingick Av-arkki rf, Mediakulturföreningen M-cult rf, MUU rf, Poike Productio Oy, Föreningen för biokonst i Finland rf och Föreningen för ljuskonst i Finland FLASH rf.

MEHI-konsortion logot.