Den finländska mediekonstens tidslinje – 2000-talet

Tidiga skeden | 1920–1950-talen | 1960-talet | 1970-talet |
1980-talet | 1990-talet | 2000-talet | 2010-talet

2000-talet

Mediekonstens fält blir snabbt mer mångskiftande, specialiserade organisationer och evenemang skapas titt och tätt, och branschen bildar nätverk både i hemlandet och internationellt. Nokias framgång får Finland att framstå som ett internationellt modelland för mobiltelefonteknik och kommunikation, där mobiltelefonkonst och tillämpningar i stadsrummet också intresserar konstnärer. Elektroniska subkulturer blomstrar på klubbar, festivaler och på demoscenens evenemang, och Helsingfors är ett europiskt mecka för experimentell kultur. Eija-Liisa Ahtila är en banbrytare i fråga om att göra den finländska mediekonsten känd internationellt. Under decenniet får mediekonsten också nationellt erkännande i form av AVEK-priset och utnämningar till hederstiteln konstens akademiker. För ministerierna utarbetas utredningar om mediekonsten med förslag till åtgärder som kan stöda branschen.

2000

  • Seppo Renvalls experimentella film i full längd Film1999. Den trekanaliga installationen Wallpaper som bygger på filmen visas på biennalen i São Paulo och på Fotografiska museet 2002. 
  • På turnén F2F Finnish Media Art visas interaktiv konst av konstnärerna Laura Beloff, Hanna Haaslahti, Juha Huuskonen, Teijo Pellinen, Kristian Simolin, Tuomo Tammenpää och Heidi Tikka. Turnéstäderna åren 2000–03 är Los Angeles, Washington, New York, Toronto, Montreal, Bryssel.
  • Mediekonst på programmet under Helsingfors kulturhuvudstadsår: Maari Fabritius mobiltelefonkonstverk Katumuisti, utställningen Continent med interaktiv konst i Glaspalatset, en helhet med framföranden av finländsk ljudkonst direktsänds av YLE från Sveaborg, Salutorget och Glaspalatset. 
  • Festivalen Avanto skapas. Ilppo Pohjolas film Routemaster med live-ackompanjemang av den japanske noisemusikern Merzbow inleder den första festivalen.
  • Festivalen Là-bas arrangeras för första gången i Kabelfabriken i Helsingfors under ledning av Irma Optimisti och Pekka Luhta. På programmet står medieperformancer och experimentell musik.
  • På utställningen Outoäly i Kiasma visas ny och historisk mediekonst kuraterad av Erkki Huhtamo samt konst- och vetenskapsprojekt.
  • Det interaktiva tv-programmet Akvaario, regisserat av Teijo Pellinen snurrar i YLE:s nattsändningar under mars månad. Programmet är producerat av TaiK Medialaboratorio och publiken kan med ett telefonsamtal påverka hur förhållandet mellan huvudpersonerna utvecklar sig.
  • Eija-Liisa Ahtila får van Gogh-priset för samtidskonst.
  • I Tekniska högskolan startar EVE (The Experimental Virtual Environment), ett interaktivt projekt i ett virtuellt utrymme. Besökaren styr de visuella händelserna i 3D-rummet med huvudrörelser.
  • Mediekulturföreningen m-cult ry grundas.

2001

  • Liisa Lounilas Popcorn inleder en filmtrilogi där rörelsen och tiden manipuleras med hjälp av nålhålskamera och time slice-teknik.
  • Petri Kuljuntausta: Aurora Borealis 1. Det första ljudverket skapat av elektriska ljudfenomen från norrskensutbrott.
  • Mikko Maasalo: Permasound. Ett webbaserat ljudprogram som genererar ljud av förändringar i datahastigheten i användarens dator och i dess webbläsare och modem.
  • Leevi Lehto publicerar poesigeneratorn Google Poem Generator.
  • AV-arkki introducerar festivalen VIEW som presenterar ny finländsk mediekonst och främjar verkens synlighet i hemlandet till år 2009.
  • Tapio Mäkelä grundar bok- och webbkaféet Mbar i Glaspalatset i Helsingfors. Mbar som existerar till 2015 blir en viktig klubb för elektronisk musik, där man också kan se mediekonst. 
  • MUU rf blir en av medlemsorganisationerna i Konstnärsgillet i Finland.
  • Centralkommissionen för konst får en avdelning för mediekonst som verkar till 2011. Inom konstförvaltningen hör mediekonsten alltjämt till klassen ”övriga”.

2002

  • Eija-Liisa Ahtilas retrospektiva utställning Kuviteltuja henkilöitä ja nauhoitettuja kertomuksia i Kiasma. Utställningen visas i konstmuseet Tate Modern 2003.
  • Annette Arlanders Hästens år inleder konstnärens verkserie Djuråren som fått namn efter det kinesiska horoskopet och fortsätter till 2014.
  • Aurora Reinhards videoverk Poikatyttö får första pris i mediekonsttävlingen i Karlsruhe.
  • Homage to Erkki Kurenniemi på festivalen Avanto, i programmet ”Pan sonic plays Kurenniemi” och Dimi-O samt Mika Taanilas dokumentärfilm Tulevaisuus ei ole entisensä.
  • Festivalen Pikseliähky startar. På det första evenemangets program finns verkstäder och klubbar om gör-det-själv-teknik, edition 2003 fokuserar på VJ-konst.
  • Betydande mediekonstutställningar: Future Cinema producerad av ZKM-centret, Demo.Skene i Kiasma och Game On som presenterar spel och konst i Helsingfors Konsthall.
  • Finländsk elektronisk musik och mediekonst ingår i Viva Helsinki-programmet på den internationella festivalen Sonar i Barcelona.
  • Laura Beloff utses till professor i elektronisk konst vid konstakademin i Oslo. Beloffs och Erich Bergers webbkonstverk Spinne får hedersomnämnande i tävlingen Vida 5.0 Art and Artificial Life.
  • Under Mika Tuomolas ledning etableras Crucible Studio vid TaiK Medialaboratorio för att studera interaktivt berättande. Forskningsgruppen som var aktiv fram till 2017 skapar flera experimentella produktioner och projekt.
  • En informationstjänst om digital mediekultur, m-cult.net, lanseras. Tjänsten samlar nyheter och samtalsämnen från Finland och världen, och uppdaterar databasen med deadlines och aktörer fram till 2009. Den tvåspråkiga webbsajten har också följare ute i världen.
  • Petri Kuljuntaustas bok On/Off. Eetteriäänistä sähkömusiikkiin utgiven av Kiasma och Like. 
  • Utredningen Mediataide – kotimaiset toimijat ja kansainväliset mallit för undervisnings- och kulturministeriet, redaktörer Tapio Mäkelä och Minna Tarkka.
  • Uusi mediakulttuuri innovaatioympäristönä: kotimainen ja kansainvälinen tutkimus (red. Minna Tarkka, Tapio Mäkelä, utgivare M-cult).
  • Ett utvecklingsunderstöd för produktion av innehåll avsett för digitala terminaler börjar delas ut i form av ett separat projekt inom Undervisningsministeriet och AVEK. Från 2006 fortsätter finansieringen under namnet Digitaaliset demot (Digidemo). 

2003

  • Veli Granös film Tähteläiset får Risto Jarva -priset vid Tammerfors filmfestival.
  • Hanna Haaslahtis interaktiva installation White Square visas i Kiasma och får hedersomnämnande i tävlingen Vida 6.0 Art and Artificial Life.
  • Mia Mäkeläs live cinema-projekt Ramscapes visas i Wien och på Pixelache i Helsingfors.
  • Fanni Niemi-Junkolas verk SVART som behandlar romernas hästkultur visas i Glogalleriet.
  • I samarbete med Radiolinja skapar Heidi Tikka de delaktiggörande mobilkonstverken Syntymiä och Imaginary Journey.
  • Festivalen Read_me 2.3 Software Art festival presenterar programvarukonst och publicerar webbarkivet Runme.org med kodbaserade verk. Kuratorer är Alexei Shulgin och Olga Goriunova, ett samarbete mellan NIFCA, LUME och M-cult.
  • Den nordiska workshop-serien Re-Approaching New Media avslutas på Sveaborg, producerad av Juha Huuskonen. Workshopens publikation Survival Kit visar konstfältet hur webben och den öppna koden används.
  • Den tvärvetenskapliga och multikonstnärliga webbtidningen Mustekala utkommer. Syftet med tidningen är att erbjuda ett forum för konstkritik och väcka kulturdebatt. Tidningens grundare Irmeli Hautamäki fungerar som chefredaktör till 2012.
  • Publikationen Nordic media culture: actors and practices kartlägger aktörerna inom mediekonsten och den digitala kulturen i de nordiska länderna. Kartläggningen görs av M-cult i samarbete med CRAC (SE), Pnek (NO), Culturenet Denmark (DK) och Lorna (IS).

2004

  • På Nokias Connect to Art! i Monaco visas korta video- och bildkonstverk som beställts av konstnärer för mobiltelefon. Bland de finländska konstnärerna märks bland andra Kati Åberg och Juha Hemanus. Programmet samarbetar också med festivalen Pixelache år 2006.
  • Pia Lindmans verkserie Learning from Domo skapas i samarbete med AI- och robotikforskare vid MIT.
  • Under artistnamnet HK119 börjar Heidi Kilpeläinen med konsumtionskritiska föreställningar som kombinerar multimedia och performancekonst på klubbar i London, och släpper sitt debutalbum 2006 på One Little Indian Records. 
  • Tuomo Tammenpääs och Daniel Blackburns Tiletoy är ett elektroniskt läggspel och ett tidigt Open Source Hardware-projekt. Tiletoy får juryns hedersomnämnande under Japan Media Arts Festival 2005.
  • Symposiet ISEA2004, Nordeuropas största mediekonstevenemang, ordnar en Östersjökryssning kring elektronisk musik och ett omfattande utställnings- och konferensprogram producerat av M-cult och Tallinns konstakademi.
  • Dokumentärserien Rajapinnalla – 5 x uusi mediakulttuuri visas inom ramen för YLE:s digitala kanal Teemas öppningsprogram. Serien är en samproduktion mellan Koskela Art and Media House och M-cult och bygger på ett omfattande intervjumaterial med aktörer inom mediekonsten.
  • Boken Demoscene: The Art of Real-Time utkommer, redigerad av Lassi Tasajärvi.
  • Heidi Tikka får det allra första AVEK-priset för mediekonst.

2005

  • Heli Rekulas retrospektiva utställning Autiomaa, verk från åren 1989–2004 i Kiasma.
  • Valituskuoro, Tellervo Kalleinens och Oliver Kochta-Kalleinens kollektiva mediekonstverk inleder sin världserövring i Birmingham och Helsingfors.
  • Evenemanget Live Herring som fokuserar på mediekonstens nya former arrangeras i Jyväskylä första gången. Festivalen fortsätter ordnas till 2014.
  • Nokturno.fi, en webbpublikation för digital och experimentell poesi lanseras.
  • MUU rf och Fotokonstnärernas förbund arrangerar för första gången den årliga konstmässan för mediekonst, Art Fair.
  • Ulla Taipale och Monica Bello grundar kuratorgruppen Capsula för att främja internationella konst- och vetenskapsprojekt. Capsula ry registreras som förening 2010.
  • Pohjoinen mediakulttuuriyhdistys Magneetti grundas i Rovaniemi av Jetta Huttunen, Minna Rainio och Mark Roberts.

2006

  • Eija-Liisa Ahtila på MoMA i New York, Ahtila får det internationella priset Artes Mundi.
  • Sami van Ingen publicerar dvd:n 3 Films med filmerna Texas ScrambleThe Blow och Days som innehåller upphittad film.  
  • Markus Renvall startar Medialeikki, ett barninriktat mediekonstprojekt som genomförs i tio daghem till år 2019.
  • Utställningen Tässä talossa, näissä huoneissa i Raumo konstmuseum presenterar ITU som är ett projekt för produktion av videokonst, genomfört av Tanja Koistila, Marko Lampisuo, Elina Saloranta och Lena Séraphin. Tuuli Penttinen-Lampisuo är producent för detta samarbetsprojekt mellan AV-arkki, MUU, YLE och konstkommissionen i Satakunta.
  • Lens Politica, en festival för samhällsfilm och konst arrangeras i Helsingfors till år 2015.
  • Galleri Muu börjar med regelbunden utställningsverksamhet vid Lönnrotsgatan. Muu for Ears, en serie ljudkonstpublikationer inleds.
  • Åbo konstnärsförenings galleri Titanik lanserar Sumu, ett residensprogram för mediekonst.

2007

  • Pia Euro, Tanja Koponen och Elena Näsänen, installationer och videokonstverk i Helsingfors Konsthall.
  • Boken Sähkömetsä – Videotaiteen ja kokeellisen elokuvan historiaa Suomessa 1933–1998 utkommer. Redaktörer är Kirsi Väkiparta och Perttu Rastas. 
  • Andelslaget FixC grundas för att producera och sprida mediekonst.
  • Eija-Liisa Ahtila blir professor i tid-rumkonst vid Bildkonstakademin till år 2010.

2008

  • Charles Sandisons fasadkonstverk Manifesto (Proclamation Solemne) visas i Grand Palais i Paris.
  • Den bergstopp i Alperna som uppkallats efter den nazistiske vetenskapsmannen Louis Agassiz får ett nytt namn i Sasha Hubers verk Rentyhorn. Verket blir inledningen till långt projekt om Agassiz i samarbete med ett internationellt nätverk.
  • Föreningen för biokonst grundas och öppnar residensprogrammet Ars Bioarctica på den biologiska stationen i Kilpisjärvi. 
  • Shinji Kankis Silakkaradio börjar sändas i lokalkanalen Lähiradio i Helsingfors. Till år 2012 presenterar programmet varje vecka finländsk experimentell musik och aktörer inom ljudkonst.
  • M-cult öppnar M2HZ som är en öppen lokaltv-kanal som följer med evenemang och konstnärer inom urban kultur och mediekonst, bland annat i serien Kuukauden mediataiteilija. Programmen kan ses i kabelnätet och på webben.
  • Hanna Ojamo blir ordförande för Konstnärsgillet i Finland. Senare efterträds hon av mediekonstnärerna Markus Renvall och Teemu Mäki.

2009

  • Kari Yli-Annala inleder det pedagogiska projektet Kokeellisten taiteiden nomadinen akatemia. Inom ramen för projektet ordnas diskussioner, verkstäder och evenemang om den experimentella konstens filosofi och praktik.
  • Kotimaan teknokatsaus, ett årligt evenemang kring elektronisk musik och vj-konst, arrangeras för första gången.
  • Arbetsgruppen Live Herring i Jyväskylä utses till Länskonstnär för mediekonst.
  • I Asko Mäkeläs utredning Mediataiteen mahdollisuudet föreslås att ett särskilt informationscentrum och stödformer inrättas vid undervisningsministeriet, för att förbättra verksamhetsförutsättningarna i branschen.
  • Nätverket för mediakonst grundas i Helsingfors för att främja kulturpolitiken och samarbetet mellan branschens aktörer. Föreningen publicerar sitt första uttalande om Asko Mäkeläs utredning.
  • Eija-Liisa Ahtila får titeln akademiker för konst.

Tidiga skeden | 1920–1950-talen | 1960-talet | 1970-talet |
1980-talet | 1990-talet | 2000-talet | 2010-talet


Mediekonsthistoria i Finland,
under texten i MEHI-projektets logotyp finns ett digitalt penseldrag designat av Tuomo Tammenpää.

Den finländska mediekonstens tidslinje publicerades i antologin Suomalaisen mediataiteen ensimmäinen vuosisata, som kom till inom ramen för projektet MEHI – Mediekonstens historia i Finland. Tidslinjen redigerades av Petri Kuljuntausta, Perttu Rastas och Minna Tarkka. Den svenska översättningen är gjord av Malena Torvalds-Westerlund. Projektet MEHI finansierades av AVEK, Konestiftelsen, undervisnings- och kulturministeriet, Oskar Öflunds stiftelse, Suomen Kulttuurirahasto och Svenska kulturfonden.

Bidragsgivare.

I projektkonsortiet MEHI – Mediekonstens historia i Finland – 2021–2023 som leddes av Nätverket för mediakonst ingick Av-arkki rf, Mediakulturföreningen M-cult rf, MUU rf, Poike Productio Oy, Föreningen för biokonst i Finland rf och Föreningen för ljuskonst i Finland FLASH rf.

MEHI-konsortion logot.